Klimat Dla ZiemiiSzkoła z klimatem

Pojazdy przyjazne środowisku – pojazdy hybrydowe

 

Pojazdy hybrydowe posiadają dwa rodzaje napędu: elektryczny i spalinowy. Silniki te mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb. W miastach czy dużych aglomeracjach, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest wysokie i często stoi się w korkach zastosowanie ma silnik elektryczny. Silnik spalinowy wykorzystywany jest głównie poza miastem do jazdy ciągłej. Hybrydy można traktować jako etap przejściowy, który jak najszybciej powinien zostać zastąpiony przez pojazdy elektryczne i z ogniwami paliwowymi.

W napędach hybrydowych stosuje się dwa systemy układu napędowego. Pierwszy to układ szeregowy, gdzie silnik spalinowy pracuje cały czas w optymalnym zakresie obrotów napędzając generator prądu. Energia z generatora jest z kolei przekazywana do silnika napędowego a nadmiar do akumulatorów. Silnik elektryczny w razie potrzeby może również korzystać z energii zgromadzonej w akumulatorach. Drugi to układ równoległy, gdzie silnik spalinowy jest mechanicznie połączony z kołami. Gdy potrzebna jest duża moc silnik elektryczny i spalinowy mogą pracować równolegle. Podczas hamowania silnik elektryczny jest generatorem. Może być też zastosowana kombinacja układu szeregowego i równoległego, zwana układem szeregowo – równoległym. Silnik spalinowy nie pracuje na biegu jałowym

Zalety pojazdów na napęd hybrydowy to niskie zużycia paliwa, emisji gazów cieplarnianych (np. dla Toyoty Prius jest to 104g CO2/km przy średniej dla samochodów osobowych 170g CO2/km) i szkodliwych spalin, dobre osiągi i zmniejszenie poziomu hałasu (cichy napęd).

Coraz częściej wiele krajów wprowadza różne pakiety rozwiązań promujących hybrydy, a także udogodnienia przy ich zakupie w postaci niższych podatków co ma wpływ na wzrost sprzedaży. Również w Polsce zainteresowanie pojazdami z napędem hybrydowym jest coraz większe, jednak ich cena jest wciąż wysoka.

Napęd hybrydowy jest coraz częściej stosowany w samochodach osobowych, a prym w stosowaniu napędu hybrydowego wiodą auta japońskie tj;. Toyota Prius i Honda Civic IMA., Po sukcesach, jakim było wprowadzenie na rynek aut z napędem hybrydowym, Japończycy wypuścili pierwszy pociąg z napędem hybrydowym, który cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów, szczególnie ze względu na ekologiczne właściwości.

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. autobusy miejskie czy śmieciarki. Sprawdza się też doskonale w ruchu miejskim, jest również wyjątkowo korzystny w taksówkach.

Przegląd energooszczędnych pojazdów z napędem hybrydowym (i nie tylko) można zobaczyć na stronie http://www.greencarsite.co.uk/green-motoring-news.htm

Pojazdy przyjazne środowisku – pojazdy elektryczne

Pojazdy elektryczne to wygodne, ciche, tanie, a także czyste ekologicznie źródło transportu w komunikacji miejskiej, co jest bardzo ważne dla transportu i atmosfery w miastach i dużych aglomeracjach.

Pojazdy elektryczne charakteryzują się szeregiem zalet – nie wydzielają spalin, nie hałasują, z związku z efektywną pracą silników elektrycznych w znacznym przedziale obrotów mają też doskonałe osiągi. Efektywność silników elektrycznych, odzyskiwanie energii podczas hamowania oraz brak akcyzy na prąd powodują, że cena przejechania 1 kilometra pojazdem elektrycznym jest ponad 100 razy mniejsza, niż dla pojazdu na benzynę czy ropę.

Dotychczas główną barierą ich rozpowszechniania były słabe akumulatory umożliwiające przejechanie raptem kilkudziesięciu kilometrów. To zbyt mało, żeby uznać takie rozwiązania za funkcjonalne. Ale ostatnio to się zmieniło, i to radykalnie!

Pierwszą jaskółką był samochód sportowy Tesla.

 

Spójrzmy na parametry:

  • prędkość ponad 200 km/h
  • przyspieszenie do 100 km/h w 4s
  • ekwiwalent zużycia paliwa niecałe 2 litry/100 km
  • koszt paliwa na przejechanie 1 kilometra – 3 grosze (na elektryczność nie ma akcyzy i podatków)

 

Imponujące... Osiągi są porównywalne z najlepszymi sportowymi samochodami spalinowymi, jak Porsche Carrera GT czy Lamborghini Murcielago, a efektywność energetyczne i koszt jazdy biją na głowę nie tylko te pojazdy sportowe, ale dowolny samochodzik spalinowy.

 

 

Tesla jest obecnie produkowana w tysiącach sztuk i cena wciąż wynosi blisko 100 000 USD, ale wolumen produkcji powinien szybko rosnąć, a cena – spadać.

Pojawiają się już inne konstrukcje, np. pojazdy produkowane przez Spark Electronic Vehicles http://www.spark-ev.com/index.html.


 

Ich cena jest już znacznie niższa. Na przykład model miejski 6000ZK kosztuje poniżej 10000 USD.

  Cena pełnoformatowego samochodu elektrycznego o wysokich osiągach (model Wind), to niecałe 29 000 USD

Z kolei firma Vectrix dostarcza skutery elektryczne o doskonałych osiągach, choć wciąż w wysokich cenach.

http://www.vectrix.com – skutery elektryczne

 


Oczywiście z produkcją prądu, którym są ładowane akumulatory tych pojazdów, również jest związana emisja zanieczyszczeń, ale w dużych elektrowniach znacznie łatwiej kontrolować zanieczyszczenia, a efektywność samochodów elektrycznych bije na głowę efektywność energetyczną pojazdów spalinowych.

 

Pojazdy przyjazne środowisku – pojazdy na ogniwa paliwowe

Ogniwo paliwowe działa na zasadzie odwrotnej elektrolizy. Elektroliza polega na włożeniu do wody elektrod i puszczenia prądu. W rezultacie na elektrodach wydzielają się wodór i tlen, w których składa się woda. W ogniwie paliwowym wodór i tlen łączą się, produkując prąd i wodę.

 

Podczas pracy ogniwa paliwowe nie produkują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń (oprócz śladowych ilości tlenków azotu).

Pojazdy na ogniwa paliwowe są wysoko wydajne, zużywają niewiele energii, a także nie spalają paliwa w czasie postoju. Są ciche i z braku części ruchomych bardzo proste w utrzymaniu. W odróżnieniu od pojazdów elektrycznych wymagających ładowania akumulatorów są po prostu tankowane i mogą od razu jechać dalej.

 

Jest to jednak wciąż nowa i droga technologia, nie istnieje infrastruktura do tankowania pojazdów wodorem, po około 5 000 godzinach pracy konieczna jest wymiana membran elektrolitycznych, satysfakcjonującego rozwiązania nie doczekała się także kwestia przechowywania wodoru. Również produkcja wodoru wymaga znacznej energii, której produkcja wiąże się z emisją gazów cieplarnianych.

 

Tym niemniej jest to obiecująca technologia, która w najbliższych latach będzie konkurować z czyniącą szybkie postępy technologią akumulatorowych pojazdów elektrycznych.

Więcej na temat ogniw paliwowych można przeczytać m.in. na stronach:

 

Transport lotniczy

Transport lotniczy to znaczące źródło dwutlenku węgla. Przykładowo, dla Wielkiej Brytanii odpowiada on za 7% emisji. Lot samolotem na odległość 5 000 km w dwie strony na wakacje to ponad 1 tona CO2. na każdego pasażera. Transport lotniczy jest ponadto najszybciej rosnącym źródłem emisji.


www.hlgole.blogtak.com

Od strony technicznej postęp w redukcji spalania jest niewielki i w ten sposób nie da się zredukować wpływu lotnictwa na wzrost koncentracji dwutlenku węgla w atmosferze. Jedyna aktualnie realna opcja do redukcja liczby przelotów. Po pierwsze, ludzie powinni sobie uświadomić, że większość przelotów to nie jest żadna życiowa potrzeba. Większość przelotów jest związana z ruchem turystycznym. Lecąc na wczasy na Bali lub Dominikanę tym jednym ruchem wyczerpujemy cały roczny „limit rozsądku emisji CO2”. To czysta, bezmyślna destrukcja atmosfery naszej planety. A dlaczego? Bo chce się poleżeć na plaży..?

Pocztówka z Bora Bora [ze względu na emisję CO2 związaną z taką podróżą] może być kiedyś równie odrażająca, jak rząd zwierzęcych głów na ścianie...

Chris Rapley, dyrektor Science Museum w Londyni.

Dla wielu ludzi jednak argument szkodliwości ich działań będzie nieistotny. To smutne, ale tak pewnie będzie. Tutaj z pomocą przychodzi podatek węglowy lub inna forma opodatkowania podróży lotniczych, znacząco zwiększająca ich koszt, tak, żeby w rezultacie ograniczyć liczbę przelotów. Po prostu – inaczej nie da się zredukować ilości dwutlenku węgla produkowanego przez transport lotniczy.

Transport osób to nie wszystko. Wiele bogatszych państw importuje produkty, które produkowane lub hodowane są taniej w odległych regionach świata. Transport, szczególnie lotniczy, takich produktów z odległego kraju do sklepu również oznacza emisję znacznych ilości dwutlenku węgla. Ciekawe, ilu ludzi, zajadając się sushi, sprowadzonym samolotem z Japonii, jest świadomych jak koszmarne ilości dwutlenku węgla trafiły do atmosfery, aby zaspokoić ich wyrafinowane gusta kulinarne? Tutaj również podatek węglowy powinien wpłynąć na ograniczenie opłacalności tego typu przewozów.

Na skalę regionalną, w szczególności europejską, doskonałą alternatywą dla transportu lotniczego jest rozbudowa szybkich kolei, łączących miasta kontynentu. Pociągi TGV jeżdżą z prędkością 300-320 km/h. Uwzględniając fakt, że pociąg dowozi pasażerów do centrum miasta, nie ma odpraw i innych „narzutów” związanych z przelotami, jest to doskonała alternatywa dla podróży w skali Europy.

Już teraz wzrost zrozumienia problemu przez ludzi skutkuje w niektórych krajach decyzjami o wstrzymaniu rozbudowy lotnisk i protestami społecznymi. I nie chodzi tu, jak wciąż jeszcze w Polsce, o skargi na hałas i niebezpieczeństwo katastrofy samolotu. W 2007 roku protesty przeciwko rozbudowie londyńskiego lotniska Heathrow byłby prowadzone nie tylko przez okolicznych mieszkańców, ale i tysiące ludzi, sprzeciwiających się rozbudowie ze względu na chęć zwrócenia uwagi na wpływ masowych i de facto bezsensownych podróży lotniczych na klimat naszej planety.

Są też jednak przypadki popisywania się krańcową beztroską. W 2007 roku The Guardian opublikował artykuł o zmianach klimatycznych, prezentując miejsca, z którymi w związku z globalny ocieplaniem się klimatu będziemy musieli wkrótce się pożegnać.

Śniegi Kilimandżaro, Tanzania. Lodowce na szczycie stopnieją w ciągu najbliższych lat.
Park Narodowy Glacier, USA. Liczba lodowców spadła ze 150 w 1850 roku do 27 obecnie, naukowcy przewidują, że do roku 2030 nie pozostanie ani jeden…
Narciarstwo w Kitzbuhel, Austria. Lodowce Szwajcarii topnieją. Wiele nisko położonych ośrodków narciarskich ma trudności finansowe i zostanie zamkniętych.
Cairngorms, Szkocja. Położony w Szkocji obszar górski, z charakterystyczną dla tundry roślinnością i rzadkimi gatunkami rośli i zwierząt. Przewiduje się, że ocieplenie klimatu doprowadzą do zmiany charakteru Cairngorms, wymarcia tamtejszych zwierząt i roślin i upadku ośrodków narciarskich.
Niedźwiedzie polarne, Kanada. Do życia potrzebują kry lodowej. Topnienie lodów Arktyki spowoduje zanik ich naturalnego habitatu i wymarcie dziko żyjących niedźwiedzi.
Rafy koralowe na Karaibach. Podniesienie się temperatury oceanów o 2°C spowoduje masowe wymieranie koralowców.
Malediwy, Ocean Indyjski. W związku z podnoszeniem się poziomu oceanów i wzrostem gwałtowności sztormów, zostaną zalane przez wodę i opuszczone.

 

Wszystko pięknie, tylko że obok artykułu opisującego te zagrożone miejsca znajdowało się zaproszenie do ich odwiedzenia, wraz z informacjami o możliwości wykupienia wycieczek oraz sugestia, żeby nie troszczyć się nadmiernie o związaną z przelotami emisję gazów cieplarnianych, bo transport lotniczy to raptem kilka procent tej emisji. GROZA.

 

Trochę kojarzy się to z dowcipem o Legii Cudzoziemskiej: Zaciągnij się do nas! Udasz się w dalekie kraje i poznasz wyjątkowych ludzi. I będziesz mógł ich zabić!

Jeśli troszczysz się o środowisko:
  • Wpływaj na zmianę postaw znajomych poprzez uświadamianie innych i zachęcanie ich dobrym przykładem
  • Korzystaj z transportu publicznego – tramwaj i autobus i tak jadą.
  • Chodź pieszo, jeźdź rowerem – to najmądrzejszy sposób transportu, także dla zdrowia.
  • Jeśli możesz, zrezygnuj z samochodu, wyprodukowanie samochodu to emisja ~5 ton CO2, nie mówiąc już o jego wykorzystywaniu.
  • Jeśli samochód jest Ci niezbędny (np. mieszkasz za miastem i nie ma tam komunikacji lub Twoja praca wymaga przemieszczania się autem), wybierz model o najmniejszej emisji
  • Korzystaj z samochodu wyłącznie, kiedy jest to niezbędne
  • Korzystaj z miejsc użyteczności publicznej, takich jak sklepy, kina czy obiekty sportowe, które są najbliżej
  • Dbaj o dobry stan silnika i ciśnienie w oponach – możesz zmniejszyć zużycie paliwa o kilkanaście procent.
  • Auto prowadź spokojnie, bez gwałtownych przyspieszeń i hamowania
  • Pracuj blisko miejsca zamieszkania – oszczędzisz także swój czas
  • Staraj się nie przekraczać prędkości 100-120 km/h – jadąc szybciej zużyjesz znacznie więcej paliwa
  • Współużytkuj samochód, pojedź z sąsiadem
  • Zmień paliwo na bardziej ekologiczne
  • Jadąc daleko, jedź pociągiem – jest kilka razy efektywniejszy od samochodu, o samolotach nie wspominając
  • Unikaj samolotów, przelot na wakacje w miejsce odległe o 5000 km to emisja ponad 1 tony CO2
  • Kupuj polskie, a najlepiej lokalne produkty – dowóz towaru to emisja CO2, a im większa odległość, tym więcej tego gazu trafi do atmosfery
  • Popieraj zmiany przepisów ruchu drogowego korzystne dla transportu miejskiego, posiadaczy pojazdów ekologicznych i rowerzystów (wydzielone pasy ruchu, zakaz wjazdu samochodów do centrów miast)